Co má vliv na cenu másla? Dočkáme se zlevnění?

0
1202

Růst ceny másla nemile zaskočil většinu spotřebitelů. Z dříve běžné a finančně dostupné potraviny se v poslední době stala luxusní pochoutka pro bohaté. Češi proto stále více zvažují, zda si místo čtvrtkilové kostky másla nekoupit raději levnější margarin. Platit padesát či dokonce více korun
za máslo se prostě většině lidí nechce. Zajímá vás, co za zdražováním stojí a kdy dojde k opětovnému poklesu ceny na únosnou mez? To se dozvíte v našem článku.

Příčiny zdražování másla

Zdražování másla je nepříjemné, ale rozhodně nejde o novinku. Už např. konec roku 2007 byl v tomto směru krizový. V současnosti je situace mnohem závažnější. Cena másla dosahuje rekordního maxima. Důvodem zdražování je prý vysoká poptávka po evropském másle a s tím spojený vzrůstající zájem o výrobky s mléčným tukem v Austrálii, Novém Zélandu a Číně. Avšak to není jedinou příčinou zvyšování ceny. V Česku ovlivňuje cenu másla i orientace zemědělců na chov dojných plemen skotu, která produkují mléko s nízkým obsahem tuku. Opomenout nelze ani vysoké DPH u potravin a politiku obchodních řetězců v tuzemsku. Řetězce si účtují vysoké přirážky činící až 60 %.

Kdy se dočkáme výrazného zlevnění?

Situace na trhu je neúnosná a je celkem pochopitelné, že vzrůstající cena másla je trvale neudržitelná. Aktuální cena másla je pro spotřebitele nepřijatelná, což dávají najevo snižováním poptávky. Znatelné zlevnění másla lze očekávat zřejmě letos na podzim.

Zdražování másla nezůstalo bez následků

Jakmile začala cena másla stoupat nad 40 Kč za čtvrtkilovou kostku, spotřebitelé zareagovali hledáním vhodné náhradní alternativy. Tou jsou rostlinné tuky, které byly hitem 90. let. Nyní se znovu dostávají na výsluní, a to pro svou příznivou cenu. Pro spotřebitele je pochopitelně ekonomicky výhodnější upřednostnit margarin za 30 Kč než máslo za 50 Kč. Někdy si však zákazníci obchodních řetězců dopřejí i pravé máslo, ale takticky si počkají na slevovou akci. Jestliže totiž zboží v řetězcích za nabízenou cenu nikdo nekupuje, jsou řetězce nuceny ke snižování cen.