Kolo je praktickým dopravním prostředkem a v současnosti se znovu stává čím dál více oblíbeným. Jízda na kole má pozitivní vliv na kondici a také zdraví. Kolo snadno zaparkujete ve městě a vyhnete se kolonám, které denně trápí řidiče aut. Věděli jste však, jak a kdy kolo vůbec vzniklo nebo proč se musel design kola změnit z nečekaných důvodů, které mají souvislost s erotikou?
1) Možná vás to překvapí, ale v Amsterodamu opravdu milují jízdu na kole. Mezi nejoblíbenější patří silniční kola, ale k vidění jsou velmi často také elektrokola. Vtipné pak je, že každý rok se v Amsterodamu vytáhne z kanálu přes 10 000 jízdních kol.
2) Hned po Holandsku jezdí nejvíce lidí na kole například v Itálii. Evropa je na tom v tomto směru dobře, nejméně cyklistů je v Americe. Pouze 1 procento Američanů používá kolo jako dopravní prostředek, počítáno včetně elektrokol.
3) V roce 1935 objel 25letý Fred Birchmorev celou zeměkouli na kole. Ušlapal zhruba 25 tisíc mil. S sebou vezl sedm sad pneumatik a celou tuto jízdu absolvoval na obyčejném jízdním kole, které nebylo elektrokolem ani nemělo žádné specifické znaky nebo doplňky, které by mu jízdu ulehčily.
4) Německý baron Karl von Drais vynalezl v roce 1817 kočár, který měl dvě kola, ale neměl pedály. Popoháněl se odrážením nohou o zem a položil tak základ dnešnímu jízdnímu kolu.
5) Silniční kolo bylo dokonce prohlášeno za „mašinu svobody“. Takto o jízdním kole mluvila feministka Susan Antony, která potvrdila, že spousta žen nemohla v minulosti řídit auto, ale na kole jezdily téměř všechny.
6) Nejvíce jízdních kol mají v Číně. Kola jsou zde opravdu velmi oblíbená a přeplněné stojany s koly můžete vidět na každém rohu. Naleznete zde více než půl miliardy jízdních kol, ať už silničních, horských nebo jiných kol.
7) Slovo „kolo“ se používá zhruba od roku 1860. Tento termín byl zaveden ve Francii a popisoval jednostopé vozidlo s mechanickým pohonem. Termín elektrokolo vznikl až o několik desítek let později.
8) Za jeden rok se na celém světě vyrobí zhruba 100 milionů nových jízdních kol. Mezi nejoblíbenější druhy kol patří silniční kola, horská kola do náročných terénů a velkou oblibu v současnosti zaznamenávají elektrokola.
9) V roce 1890 se rozběhla velmi vážná debata na téma, zda ženy jízda na kole příliš nevzrušuje. Z toho důvodu byla pozměněna výroba dámských jízdních kol. Začala se vyrábět menší sedadla, ideálně bez polstrování a také vysoká řídítka a nízko posazené sedlo. Všechny tyto kroky měly vést ke snižování rizika, že budou ženy na kole vzrušovány.