Zní to jako sen. Dokonalá metoda jazykového vzdělávání. Metoda, která by během chvilky rozmluvila i toho nejvěčnějšího začátečníka ze všech věčných začátečníků, navštěvujícího své kurzy angličtiny.
Dnes Ti, žel, neporadíme, jeden jediný trik, díky kterému si budeš už za pár měsíců v létě na dovolené objednávat zmrzlinu jako rodilý mluvčí (ehm, pokud se tedy nechystáš na dovolenou třeba na Slovensko, potom rádi poradíme!).
Rychlost osvojování si nového jazyka je totiž naprosto individuální záležitost. Pro důkaz nemusíme chodit daleko, stačí nahlédnout do tříd studentů naší školy PELICAN, navštěvujících pomaturitní studium angličtiny nebo němčiny, kdy studenti se stejnou počáteční úrovní skládají na konci školního roku naprosto odlišné jazykové zkoušky, co se úrovně týče.
Přesto, neházej flintu do žita! Ač jsi třeba moc jazykového rozumu nepobral a Palacký (který mluvil 11 jazyky!) z Tebe zrovna nebude, představíme Ti dnes metodu jazykového vzdělávání, která může v budoucnu udělat ve všech kurzech věčných začátečníků (ať už se jedná o klasickou výuku nebo třeba firemní jazykové kurzy) pořádný průvan!
Takže, „here we go!“
CLIL – jazyk jako součást procesu učení
Výraz CLIL (Content and Language Integrated Learning) byl zaveden v roce 1994 po dlouhé diskuzi Evropské komise týkající se učebních metod a hledání dokonalosti v oblasti výuky jazyků na všech typech škol. Teprve o dvacet let později se však koncept CLIL stal nejen způsobem, jak zlepšit přístup k dalším jazykům, ale také s sebou přinesl inovační praxi do učebních osnov jako celku a zdá se, že zkratka CLIL bude v budoucnu stále více využívána ve většině evropských zemích.
Co vlastně CLIL znamená?
Content and Language Integrated Learning je termín pro přístup k jazykovému vzdělávání, metodu, v níž je vyučován současně jak obsah – daný předmět, tak jazyk. Jednoduše řečeno, v metodě CLIL se sloučí dohromady učení určitého předmětu a jazykové vzdělávání. Jak v praxi tato výuková metoda vypadá?
Pomocí programu CLIL se studenti učí jeden nebo i více předmětů v dalším (cíleném) jazyce. Studenti navštěvující např. kurzy němčiny se tak zároveň v němčině učí třeba historii dané země.
Od studentů se přitom neočekává, že budou daný jazyk znát předtím, než začnou předmět studovat. Jak jazyk, tak předmět se začínají učit současně a současně tak prohlubují znalosti obojího.
Metoda CLIL zdůrazňuje stejnou důležitost obojího – tedy učit se jak obsah předmětu, tak jazyk. Z dlouhodobého hlediska student postupně získává jak jazykové dovednosti, tak obsahové.
Změna myšlení, změna zaměření, změna perspektivy. Taky tak by se dala ve zkratce popsat učební metoda CLIL. Když lektor vyučuje předmět jazykem Lingua Franca (označení jazyka mateřského, který je v dané zemi považován za normu), nemá problém sdělit lehce studentům vše, co chce – a studenti mu bez problému rozumí. Když však daný předmět vyučuje za pomoci nového jazyka, není to ani zdaleka tak jednoduché.
Studentům musí v tomto případě ukázat, kde mají možnost dohledat k předmětu více informací, jak si vzájemně s vyhledáváním pomáhat, jak komunikovat a pracovat ve skupině.
O předmětu studenti přemýšlí jinak a pokládají si odlišné otázky, než když se předmět učí v jazyce mateřském. Díky tomu se stává jazyk součástí procesu učení. Jinak řečeno, lektor mění svou metodologii a díky tomu ukazuje svým studentům různé možnosti vzdělávání se.
A kde že jsou na metodu CLIL odborníci? Je to Jazyková škola Brno PELICAN! Přijď se sám přesvědčit, že v této škole Tě jazykové nadšení jen tak neopustí. V kombinaci se skvělými a zkušenými lektory, polohou v centru a výbornou kávou před každým kurzem pro Tebe přechod z věčného začátečníka mezi pokročilé zas až takové sci-fi být nemusí!
Tvůj PELICAN