Každou smlouvu je třeba poctivě prostudovat a probrat sporné pasáže. Ta o franšíze není výjimkou. Jde o finančně náročný, zavazující a dlouhodobý závazek a jednou z podmínek, jak se ochránit, je smlouva bez chyb a kliček.
Není smlouva jako smlouva
Franšízová smlouva je jako každá jiná. Má své náležitosti a je závaznou úmluvou mezi franšízorem a franšízantem. Na první pohled by se mohlo zdát, že ničím nevyniká a nemohou v ní být nástrahy ani hluchá místa. Opak je pravdou. Má svá specifika a je třeba ji bedlivě prozkoumat. Podnikatelská příležitost je jedna věc, kvalitní a neprůstřelná smlouva ta druhá. Franšízing je především o spolupráci dvou vzdálených subjektů a bez písemného stvrzení vzájemné podpory a cíle to zkrátka nejde.
Informace naditá smlouva
Toho, co musí franšízová smlouva obsahovat, je spousta. Nebere to konce. A je to dobře. Je nutné ošetřit všechny aspekty spolupráce a situace, které by mohly nastat.
- Totožnost obou stran
- Údaje o zveřejnění do FDD (Franchise Disclosure Document)
- Doba účinnosti (na neurčitou nebo s jasně daným datem expirace)
- Poplatky a možnost úvěrů
- Práva, povinnosti a regulace
- Práva franšízora
- Práva franšízanta
- Definice spolupráce
- Způsob reklamy a marketingové strategie
- Postup při nenadálých situacích jako je ukončení spolupráce z jedné strany, nemoc, úmrtí, ukončení dohodnuté doby
- Postup při porušení smlouvy
Zúčastnění si pochopitelně sjednávají i celou řadu dalších podmínek týkající se propagace značky, vedení kolektivu, vzájemného zastupování, způsobu a četnosti komunikace, možností vlastní invence a zásahu do podnikání. Nezřídka se objevují franšízové smlouvy o stovkách stran. Jsou to téměř nekonečné dokumenty, kde bývají ošetřeny i ty nejmenší detaily, aby bylo spojení franšízora a franšízanta maximálně bezpečné. Není se čemu divit. Majitel a vlastník know-how se nechce spojit s nikým, kdo by parazitovat na jeho značně a poškodil ji. Na druhé straně i franšízant chce mít jistotu, že vybraný projekt není jen pozlátko a reklama.